Branżowy portal stolarki budowlanej
nowości – inspiracje - prawo - edukacja

Barbara Ahlers - Roto na trudne czasy. Rentowność dzięki niezawodności.

2020-07-19 | Autor: Stolarkavip
Źródło: Stolarkavip

Gościmy dzisiaj "na żywo" w znanej firmie Roto Frank Okucia Budowlane, rozmawiamy z panią Prezes Barbarą Ahlers. Wywiad przeprowadza Grzegorz Cendrowski ze Stolarki VIP.

Grzegorz Cendrowski: Jak minęło pierwsze półrocze 2020 roku, szczególnie w kontekście pandemii, która w tym czasie wystąpiła i odcisnęła mocne piętno na gospodarce?

Barbara Ahlers (na zdjęciu po lewej): Cały ten rok sprawia sporo zamieszania. Budżety były przygotowywane w roku poprzednim, jak w każdej dużej firmie. Nie braliśmy wówczas pod uwagę tak skrajnie niekorzystanych warunków gospodarczych, jakie nastąpiły w marcu, kwietniu i maju. Analizując dane pierwszego kwartału, byliśmy pozytywnie zaskoczeni wzrostami – wyższymi niż planowane. Miesiące kwiecień i maj, gdy rozpoczęła się ogólnoświatowa pandemia COVID-19 były kolejnym zaskoczeniem.

W tym czasie wiele firm zmniejszyło swoją produkcję i sprzedaż, a niektóre firmy w przemyśle i budownictwie całkowicie ją wstrzymały. To były trudne miesiące. Na szczęście czerwiec pokazuje powrót do normalności i to nas bardzo cieszy. Podsumowując globalnie pierwsze półrocze, możemy powiedzieć, że nie jest źle i spodziewamy się, że będzie lepiej. Widać już trend wzrostowy.

G.C. Gdy pani mówi globalnie, myśli pani o działalności firmy Roto na różnych rynkach Europy i świata? A jakie można zaobserwować jeszcze inne sygnały stymulacji rynków?

B.A. Mam na myśli całą grupę Roto, ale niezależnie od tego rynek polski inaczej wygląda niż rynek francuski, niemiecki czy chiński. Każdy z nich ma swoją dynamikę i jest w innej fazie rozwoju. Chiny najwcześniej doświadczyły problemów z pandemią, w tym gospodarczych, ale do maja stopniowo i systematycznie sytuacja również tam się poprawia i dobrze rokuje.

G.C. Świat po pandemii koronawirusa już nigdy nie będzie taki sam, a jaki będzie pani zdaniem, w kontekście gospodarczym oczywiście.

B.A. Zmiany będą bardzo różne i wystąpią na wielu polach. Już dziś obserwujemy nowy, zupełnie inny system pracy. Rośnie rola Internetu we wszystkich dziedzinach życia: od edukacji, zakupów, udziału w wydarzeniach. Gospodarczo - dużo zależy od decyzji rządzących. Władze szukają różnych możliwości, by ożywić rynek. W Niemczech takim działaniem jest obniżka podatku VAT, która ma pomóc pobudzić gospodarkę. Jednym z efektów może być także zwrócenie uwagi na kwestie ochrony środowiska. Wzrost świadomości w zakresie szkodliwego działania ludzi i przemysłu na planetę, np. emisji dwutlenku węgla, przełożyć się może na proaktywne podejście do energooszczędności.

G.C. W dobie spowolnienia i problemów które się pojawiły, można powiedzieć, że jest taka tendencja, że ludzie wybierają znane i renomowane marki. Czy jest to okazja dla Państwa, aby jeszcze bardziej ugruntować swoja pozycję na rynkach globalnych, dlatego że jesteście znaną, lubianą i renomowaną marką?

B.A. Silna marka Roto ma bardzo duże znaczenie. Pomaga pozyskać nowych kontrahentów, ale również i nowe rynki zbytu. Współpracujemy tu ściśle z naszymi partnerami, którzy są znani w poszczególnych krajach. Roto sprzedaje komponenty, które są jednym z elementów całości okna czy drzwi. Współpracując z systemodawcami tworzymy produkty, które będą odpowiadać na oczekiwania klientów z danego rynku z całego świata. Dzięki temu rozszerzamy gamę produktów, wspólnie zdobywając nowe obszary.

G.C. Czy firma Roto przewiduje ponowne spowolnienie gospodarcze na przełomie roku 2020/2021, czy może wręcz przeciwnie. Jest bowiem tyle różnych programów stymulujących?

B.A. W tym momencie trudno o konkretne prognozy - nie wiemy jaki będzie popyt rynkowy i jaki będzie klimat inwestycyjny. Wiele branż przechodzi ciężki okres. Jaki to będzie miało wpływ na realizacje obiektowe, czy powstawać będą hotele, galerie handlowe, obiekty rekreacyjne i sportowe – zobaczymy. Zapotrzebowanie może się zmienić w kierunku innych obiektów np. centrów dystrybucyjnych.

G.C. Czy spotkania na żywo, w realnym świecie nie są trochę wypierana przez spotkania i szkolenia on-line. Czy to to samo, czy może tylko strach przed pandemią to spowodował?

B.A. Pandemia pokazała siłę Internetu i nowych technologii. Bycie on-line będzie miało stałe miejsce w codziennym życiu. Szkolenia internetowe, wideokonferencje, webinaria – przeorganizowaliśmy formę kontaktu i pierwsze doświadczenia są pozytywne. Nowe technologie zbliżają, ułatwiają dostęp do materiałów, które mamy na wyciągnięcie ręki. Uczymy się nowych narzędzi. To nie zastąpi spotkań osobistych, ale najprawdopodobniej połączenie obu form na stałe zagości w naszym życiu zawodowym.

G.C. Targi Fensterbau Frontale nie odbyły się, Roto nie będzie także uczestniczyć w targach Bau 2021. Czy targi przestają być modne, miarodajne, oczekiwane?

B.A. Decyzja Roto o odwołaniu udziału w targach była podyktowana troską o zdrowie pracowników i gości oraz odpowiedzialnością ekonomiczną: udział w wydarzeniu generuje duże koszty, a sytuacja biznesowa nie jest stabilna. Dziś nie mamy pewności, jak zagrożenie COVID-19 będzie wyglądało w styczniu. Natomiast dla Roto udział w targach nie przestanie być ważnym aspektem działania. Wydarzenia takiego formatu jak Fensterbau czy BAU to wyjątkowa okazja zaprezentowania rozwiązań i ich funkcjonalności w aranżacjach, spotkania z profesjonalistami z całego świata, wymiany wiedzy i doświadczeń

Obecnie wyzwaniem dla międzynarodowych imprez stają się kwestie transportowe i dotarcie tam gości z całego świata. Efektem może być ewolucja w stronę spotkań mniejszych, o charakterze regionalnym. Zmienić się może też formuła prezentacji. Nowe technologie i możliwość pokazania produktów z wykorzystaniem nowoczesnych technik wizualizacji może skutkować odejściem od dużych powierzchni wystawowych.

G.C. Pytanie o produkt. Jak się sprzedaje państwa flagowy produkt, czyli Roto Patio Inowa, podkreślę, że nagrodzonego w programie Innowacyjne Rozwiązania Branży Stolarki 2020?

B.A. Roto Patio Inowa to nowatorski system drzwi przesuwnych, jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników sprzedaży. Dziękujemy za wyróżnienie w programie IRBS (my też uważamy, że jest to świetny produkt – dopisek G.C.) i pomoc w promocji rozwiązania przez Stolarkę VIP. Możliwość prezentacji i pokazania szerszej grupie obiorców w naszej branży pomaga upowszechnić zalety tego rozwiązania. Sukcesy już są i Roto Patio Inowa zajmuje na rynku coraz mocniejszą pozycję.

G.C. Czy Roto Patio Inowa jest dostępna do wszystkich rodzajów okien, czyli PVC, aluminium i drewno. Jaki rodzaj okien dominuje?

B.A. System jest dostępny we wszystkich rodzajach profili. Najbardziej powszechny jest w profilach PVC, gdyż one były pierwsze i zdecydowanie dominują na wielu rynkach, w tym w Polsce. Warto tu podkreślić działania systemodawców Aluplast i Gealan. Mają duży wkład w upowszechnianie tego rozwiązania na szerszą skalę w całej Europie.

G.C. Jesteście znani z innowacji i każdego roku pokazujecie naszej branży coś nowego. Co w tej chwili jest nowością made in Germany od firmy Roto? Słyszeliśmy, że macie państwo bardzo ciekawe rozwiązanie do drzwi wejściowych?

B.A. Jesteśmy w trakcie wdrożenia zupełnie nowego produktu, który wychodzi naprzeciw nowym trendom, jeżeli chodzi o ukryte zawiasy do drzwi zewnętrznych. Mamy kilka wyjątkowych atutów i walorów, które chcemy pokazać, między innymi w sierpniu na planowanym V Forum Stolarki VIP w Mszczonowie. Jednym z wyróżników  zawiasów Roto jest łatwy, szybki i bezpieczny montaż drzwi, właśnie z naszymi ukrytymi zawiasami nowej generacji. To już przekonuje wielu naszych partnerów biznesowych. Nie tylko technologia zawiasu jest ważna, liczą się ułatwienia pracy montażystów – dlatego nasze rozwiązanie bardzo usprawnia i ułatwia ich pracę na budowie.

G.C. Czy to rozwiązanie, te zawiasy są już dostępne dla państwa partnerów handlowych?

B.A. Jest już dostępny i sprzedajemy go producentom drzwi aluminiowych i kompozytowych, a także z ramą stalową i stalowo-aluminiową.

G.C. Cieszymy się bardzo, że znalazła pani czas, żeby się spotkać i porozmawiać z nami na żywo a nie przez telefon czy Internet. Korzystając okazji, że jesteście Państwo Patronem Generalnym Forum Stolarki, przełamując pewne stereotypy związane ze spotykaniem się lub nie w czasie tzw. pandemii, proszę zaprosić naszych i państwa gości na V Forum Stolarki VIP do Mszczonowa w dn. 26-27 sierpnia 2020 roku?

B.A. Początkowo trochę sceptycznie do tego podchodziłam, gdyż przepisy w różnych krajach różnią się. Nadal mamy obawy i niepewność, jak się zachować, jak postępować w takiej szczególnej sytuacji. Jednak wspólnie doszliśmy do wniosku, że warto spróbować się spotkać, pokazać produkty. Oczywiście zachowujemy dystans społeczny i reżim sanitarny. Zapraszamy serdecznie! Będziemy tam z kilkoma prezentacjami, stoiskiem i naszymi ekspertami.

G.C. Ale jeszcze jeden temat chciałbym poruszyć. W poprzednim roku na IV Forum Stolarki, mieliśmy okazję gościć dr Christiana Fadena, który wspominał o Państwa projekcie, który świetnie się rozwija w krajach DACH, czyli Niemcy, Austria i Szwajcaria o firmach serwisowo-montażowych. Jak on działa na dzień dzisiejszy i czy jest szansa, aby wdrożyć go również w Polsce?

Dziękuję za to pytanie. Nasza spółka Roto Professional Service GmbH, bardzo dobrze się rozwija w obszarze kompleksowej usługi serwisu i doposażenia zamontowanych okien i drzwi, w tym konserwacji, naprawy, modernizacji oraz dostarczania części zamiennych. W ostatnich miesiącach przejęła Schirmacher Sicherheits- und Fenstertechnik – kolejną specjalistyczną firmę, świadczącą usługi serwisowe z sektora B2B i B2C, w krajach niemieckojęzycznych, gdzie obecność polskich producentów stolarki jest bardzo duża. Jednym z działań jest uruchomienie nowej platformy części zamiennych. Roto gwarantuje dostępność wszystkich produktów 10 lat po wycofaniu z rynku i nowa strona zapewnia dostęp do części zamiennych nawet, gdy nie ma ich w bieżącej sprzedaży

Rozwój dywizji Roto Professional Service GmbH to odpowiedź na potrzeby konsumentów, ale także świetne narzędzie dla naszych partnerów handlowych. Wiem, że oczekiwania są, aby ten temat rozwijać również na naszym rynku i wydaje się, że jest to bardzo dobry moment. W tym kontekście nie zapominamy o Polsce – nie chcę zdradzać jeszcze szczegółów.

G.C. Polska stolarka eksportem stoi, ale z drugiej strony pojawiają się problemy ze znacznym wzrostem usług transportowych, złotówka nie jest stabilna, są pakiety pomocowe dla różnych przedsiębiorstw w Polsce, Francji, Hiszpanii czy Belgii, oczywiście także w branży stolarki okienno-drzwiowej. Czy to spowolni eksport polskiej stolarki i wzmocni lokalnych producentów?

B.A. Niestabilne kursy i trudne czasy już kiedyś były i polscy producenci znaleźli rozwiązania i doskonale sobie poradzili. Polska branża stolarki-okienno-drzwiowej jest wysoko rozwinięta – jeśli nie polscy producenci, to kto? Polscy przedsiębiorcy bardzo szybko dopasowują się do trudnych sytuacji, są bardzo elastyczni i to może być dla nich w dalszym ciągu szansa.

G.C. Zmieniają się gusta klientów, okna są większe, cięższe, ale czy jest jakaś granica, której nie będzie można przekroczyć, ze względu na wytrzymałość i funkcjonalność takich okien czy drzwi?

B.A. Rozwój technologii m.in okuć sprawia, że okna są coraz większe i cięższe. Także producenci szyb i profili dokładają wszelkich starań, aby zwiększać możliwości projektowe w kierunku wielkoformatowych płaszczyzn zapewniając wytrzymałość i funkcjonalność.

Można powiedzieć, że ogranicza nas tylko wyobraźnia, ale czy na pewno? Ograniczeniem są też możliwości transportowe, montażu. Istotną barierą mogą być fizyczne problemy z obsługą otwierania i zamykania przez człowieka. Dlatego w dużych obiektach hotelowych, biurowych dominują wielkie przeszklenia stałe, bez otwierania. Systemy klimatyzacyjne nie stają w miejscu, ten sektor też nieustannie się rozwija i należy się spodziewać, że takich konstrukcji stałych będzie coraz więcej

G.C. Gdyby pani miała dzisiaj wybierać najlepsze rozwiązania do drzwi i okien, co to by było. Czy okna byłby otwierane na pilota na przykład? A jak firma Roto planuje promować swoje wyroby i swoje innowacyjne rozwiązania?

B.A. Najlepsze rozwiązania do okien i drzwi to te zdecydowanie funkcjonalne ułatwiające codzienne życie. Lekka obsługa dużych okien i drzwi, bezpieczeństwo, dopływ świeżego powietrza, optymalna termika mają wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Systemy muszą być przede wszystkim proste i wygodne w obsłudze. Elektryczne napędy sprawdzą się w oknach trudno dostępnych, w dobie pandemii i miejscach intensywnego natężenia ruchu użytkowników szanse mają systemy bezdotykowe. W domu prezentuję kobiece podejście: prostota rozwiązań dla każdego i odpowiedź na potrzeb: kobiet – pchających wózki, niosących zakupy, dzieci czy osób starszych – niskie progi bez barier, komfortowe klamki, rozwiązania dla osób niepełnosprawnych. Wygodne otwieranie, funkcjonalność i wygoda.

Nasze rozwiązania promujemy w kontekście funkcjonalności. Na stronie poradnikokienny.pl pokazujemy, jak dopasować okna do lokalizacji, potrzeb, sytuacji rodzinnej czy upodobań. Musimy o tym mówić i uczyć, ponieważ wiedza inwestorów indywidualnych na temat możliwości nowych technologii okiennych jest nadal bardzo niska.

G.C. W państwa ofercie jak zawsze, jak każdego roku są nowości. Na jakie produkty, jakie rozwiązania stawiacie państwo szczególny nacisk marketingowy i sprzedażowy w tym roku?

B.A. Najważniejszym nowym produktem jest nowe okucie Roto NX łączące sprawdzone w milionach okien Roto NT z nowymi technologiami. To system stworzony z myślą o przyszłości: dedykowany rosnącym formatom okien oraz ich bezpiecznemu i wygodnemu użytkowaniu. System okuć Roto NX to także nasza odpowiedź na potrzeby optymalizacji po stronie producentów okien. Dzięki modułowej konstrukcji, mniejszej liczbie elementów przyspiesza i ogranicza koszty magazynowania i logistyki. Niezawodność oznacza większą rentowność, potrzebną producentom w obecnych czasach. Doceniony system do drzwi przesuwnych Roto Patio Inowa rośnie sprzedażowo i podbija nowe rynki. Także oferta dla drzwi jest dla nas bardzo ważna w tym roku: niskie progi Eifel – wygodne, rozwiązania bez barier, systemy uszczelniające i zwiększające energooszczędność.

G.C. Kwestie środowiskowe i energooszczędność są coraz ważniejszym tematem dla wszystkich także dla Roto?

B.A. Zdecydowanie. Tematem, który chcemy coraz szerzej wzmacniać w świadomości producentów i inwestorów jest coraz wyższy standard uszczelnień i dobra współpraca okuć Roto i profili uszczelniających Deventer. Od 2016 roku Deventer wraz z fabrykami w Niemczech, Holandii, w Polsce i w Rosji wchodzi w skład Grupy Roto jako członek Dywizji Technologii Okien i Drzwi. Dla wielu producentów okien i projektów budowlanych duże znacznie ma fakt, że uszczelnienia TPE Deventer, które wprowadzamy nadają się do całkowitego recyklingu. To ważny aspekt w działalności firm dostarczających, na zagraniczne rynki, gdzie recykling materiałów jest wymogiem. 

G.C. W Polsce jest ponad 5 000 punktów sprzedaży okien i drzwi, niektóre z nich to duże salony, w których dostępne są produkty 20-30 różnych firm (okna, drzwi, bramy, rolety, parapety, etc.). Czy takie salony to salony przyszłości? Internet oferuje różne aplikacje do wycen, do wizualizacji, ale klienci chyba musza coś zobaczyć na żywo, dotknąć, sprawdzić kolor, fakturę, kształt? Jaka może być przyszłość w sprzedaży stolarki?

B.A. Salon, który ma bogatą ofertę zawsze będzie miał miejsce na rynku sprzedaży. Internet zwiększa możliwości dostępu do informacji, ale nie zastąpi możliwości objerzenia i dotknięcia na żywo, a przede wszystkim rozmowy z fachowcem. Nadal w grze będą salony pokazujące rozwiązania w gotowych aranżacjach, przemawiających do wyobraźni i z profesjonalnym doradztwem.

Wiedza użytkowników jest wciąż bardzo niska. Stąd duża rola sprzedawców i ich wpływ na decyzje zakupowe.

G.C. Przed nami niepewne czasy, ale może ci najlepsi wykorzystają je, a ci słabsi będą musieli wiele zmienić w swojej działalności. Czy oczekuje pani więcej przejęć, więcej upadłości i jeszcze większą konkurencję w skali europejskiej?

B.A. Cały czas ten biznes jest w ruchu i w każdej firmie może to wyglądać inaczej. Pandemia może mieć wpływ na biznes, problemy z eksportem spowodują wahania. Zarówno duże, jak i małe firmy mają szansę,  to zależy od ich podejścia, pomysłów właścicieli i elastyczności.  Luk rynkowych jest cały czas bardzo dużo. Polskie firmy mają wciąż duże możliwości zaistnienia na rynku europejskim, mają dobrą reputację, ugruntowaną pozycję, nie wydaje się, aby ten trend uległ znaczącym zmianom.

Mniejsze firmy mają większe możliwości szybkiego i elastycznego reagowania na zmiany. Wsłuchując się uważnie w potrzeby odbiorców, analizując i na bieżąco dostosowując działania, mają dużą szansę na utrzymania się.

G.C. A na koniec może, trochę osobiste pytanie. Jakie plany na wakacje?

B.A. W tym roku wybieram się na urlop, tam, gdzie są moi najbliżsi, czyli dzieci, które mieszkają za granicą. My z mężem mieszkamy w Polsce, a pandemia ograniczyła możliwość przemieszczania się i nie widziałam moich dzieci i rodziny od wielu miesięcy. Pewnie jak wiele rodzin- dlatego chcemy to nadrobić i wakacje spędzić rodzinnie.

Grzegorz Cendrowski. Życzymy udanego urlopu i bardzo dziękujemy za wywiad.

 

Przeczytaj także

SYSTEM MOREVIEW OBSYPANY NAGRODAMI

  Najnowszy system wielkogabarytowych drzwi przesuwnych z ukrytą ramą Moreview, którego producentem jest Yawal S.A., otrzymał szereg prestiżowych nagród branżowych w dziedzinie innowacji oraz designu.   IRBS 2020 System Moreview otrzymał również nagrodę i tytuł Innowacyjnego Rozwiązania Branży Stolarki przyznaną...

Firma Hörmann rozszerza ofertę bram przemysłowych

Firma Hörmann uzupełniła swoją ofertę bram przemysłowych o elastyczne szybkobieżne bramy składane. To bramy, których kurtyna składa się, a nie roluje, jak w zwykłych elastycznych bramach szybkobieżnych. Duża prędkość ich otwierania i zamykania usprawnia pracę, ogranicza przeciągi i zmniejsza straty...

Nasi partnerzy