Menu
Fakro Go Green to wyzwanie dla konkurencji
Zielony kolor, zawarty w logo firmy FAKRO towarzyszy jej od samego początku, a kojarzona z nim ekologia to aspekt, który przenika każdy etap naszego rozwoju. Cytat: "Wszystko co robimy jest zawsze z myślą o lepszą przyszłość naszych dzieci. Projektujemy, planujemy i produkujemy z dbałością o środowisko naturalne. Oferowanie ekologicznych i energooszczędnych produktów jest wpisane w DNA naszej firmy. Zapewniamy, że każdemu procesowi, każdemu działaniu i każdej naszej decyzji zawsze towarzyszy troska o komfort i zdrowe życie przyszłych pokoleń. Wszystkie te działania zamknęliśmy w tej jednej, ważnej filozofii GO GREEN".
Wywiad, którego udzielił nam Członek Zarządu, Dyrektor Marketingu firmy Fakro, Janusz Komurkiewicz, inspiruje, prowokuje i daje wiele do myślenia. Stolarka VIP (Grzegorz Cendrowski) pyta, firma Fakro odpowiada.
Grzegorz Cendrowski (G.C.) Zielona transformacja, Zielony Ład i "Go Green", czyli Fakro liderem ekologicznych rozwiązań. Kto wpadł na ten znakomity pomysł i kto wymyślił tę kampanię firmy Fakro?
Janusz Komurkiewicz (J.K.) - na zdjęciu obok GO GREEN to coś więcej niż klasyczna kampania marketingowa. To filozofia naszej firmy. Zielony kolor, zawarty w logo FAKRO towarzyszy nam od samego początku, a kojarzona z nim ekologia to aspekt, który przenika każdy etap naszego rozwoju. Wszystko co robimy jest zawsze z myślą o lepszej przyszłości naszych dzieci. Projektujemy, planujemy i produkujemy z dbałością o środowisko naturalne. Oferowanie ekologicznych i energooszczędnych produktów jest wpisane w DNA naszej firmy. Zapewniamy, że każdemu procesowi, każdemu działaniu i każdej naszej decyzji zawsze towarzyszy troska o komfort i zdrowe życie przyszłych pokoleń. Tak działamy od lat, a teraźniejszość pozwoliła nam jedynie te działania zrewidować, uporządkować i nazwać mianem filozofii GO GREEN. Strategia działania w tym obszarze, decyzją Zarządu FAKRO, jest realizowana w ramach projektu kierowanego przez dział zrównoważonego rozwoju.
G.C. Konkurencja nie śpi, jest duża, a w niektórych krajach ogromna, żeby nie powiedzieć "bezkonkurencyjna". Czy nowe (jakie) produkty to Państwa odpowiedź dla konkurencji?
J.K. Robimy swoje – stawiamy na wysoką jakość produktów, które są odpowiedzią na potrzeby naszych klientów oraz trendy w budownictwie. Zwieńczeniem naszej filozofii GO GRREN jest nowa linia produktów okna dachowe GREENVIEW oraz schody strychowe GREENSTEP. Produkty te posiadają jeszcze wyższe parametry energooszczędności. Okna dachowe GREENVIEW posiadają bardzo dobry współczynnik przenikania ciepła. Uzyskaliśmy lepszą o 12% wydajność dla nawiewnika w odniesieniu do okien wcześniejszej generacji. Umożliwia to dokładną wymianę powietrza, wpływając na komfort użytkowania. Współczynnik izolacyjności akustycznej również został poprawiony o 12%, to atut szczególnie ważny dla klienta wielkomiejskiego, zamieszkującego w pobliżu drogi szybkiego ruchu, lotniska, czy stref przemysłowych.
G.C. Kampania Go Green to chyba więcej niż produkty i marketing, to z pewnością nowa filozofia firmy. Znowu chcecie być liderem innowacji, a może nigdy tej palmy pierwszeństwa nie straciliście?
J.K. Innowacyjność jest jedną z czterech wartości firmowych. Jest jednym z podstawowych filarów, na których opiera się nasza strategia. Jesteśmy autorem ponad 240 zgłoszeń patentowych. Według rankingu Europejskiego Urzędu Patentowego jesteśmy jedyną prywatną firmą z Polski, która uplasowała się w pierwszej dziesiątce pod kątem ilości zgłoszonych zgłoszeń patentowych w 2023 roku. Wyprzedziły nas tylko ośrodki akademickie. To dowód innowacyjności naszego zespołu oraz wysokiej jakości naszych produktów.
G.C. Jakie są plany firmy Fakro w dotarciu do szerokich mas społeczeństwa z ideą nowych, ekologicznych i innowacyjnych rozwiązań pod hasłem Go Green?
J.K. Idea sama w sobie nie jest nowa. Nowe są środki przekazu i sposób komunikacji. Są w dużej mierze dopasowane do potrzeb pokolenia Y, tzw. Milenialsów, którzy swoje wybory zakupowe w opierają na analizie czy produkcja i produkty danej firmy są zrównoważone oraz czy są zgodne z ideologią ESG. Dlatego też wyróżniamy się dużą aktywnością w internetowych działaniach marketingowych, przede wszystkim wykorzystując media społecznościowe, skutecznie współpracujemy również z infuencerami. Z naszymi Partnerami jesteśmy w stałym kontakcie. Cyklicznie organizujemy dla nich szkolenia w głównej siedzibie firmy. Prezentujemy ofertę produktową oraz aktualną i wiodącą strategię marketingową. Na przełomie roku 2023 i 2024 zorganizowaliśmy dla naszych partnerów cykl konferencji „Razem w zieloną przyszłość”, podczas których prezentowaliśmy założenia filozofii GO GREEN z uwzględnieniem nowej generacji okien dachowych GREENVIEW oraz trendy rozwoju FAKRO. Goście zwiedzali również firmę, poznając jej okazały park maszynowy. Dodatkowym urozmaiceniem na trasie były wyeksponowane punkty ESG. To szczególne miejsca symbolicznie potwierdzające dbałość o środowisko naturalne, społeczeństwo i ład korporacyjny czyli działania zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Na zdjęciu powyżej, Konferencja Go Green w siedzibie firmy Fakro.
G.C. Jakie są prognozy wzrostu na ten rok, w oparciu o istniejące dane makro i nowe rozporządzenia unijne, mówiące o wymianie pieców, okien, termomodernizacji, etc.?
J.K. Prognozy na ten rok są korzystne, dane potwierdzają zjawisko ożywienia rynku. Będziemy obserwować umiarkowany wzrost PKB w Polsce na poziomie 2,7%. Po aktualnych decyzjach Komisji Europejskiej o odblokowaniu KPO dla Polski dostrzeżemy wzmożony wzrost inwestycji. Wskaźniki dotyczące budownictwa mieszkaniowego również będą wzrastać, ale nie tak dynamicznie. Reasumując 2024 rok będzie dla branży budowlanej rokiem odrabiania strat, stabilnego ożywienia, czasem wyjścia ze stagnacji. Sytuację i zmianę stymulują decyzje rządowe, jak np. kredyt 2%, wytyczne unijne, spadek inflacji oraz coraz większa świadomość konsumencka związana z tematyką zrównoważonego rozwoju. Wydaje się, że w kontekście unijnych dyrektyw w pierwszej kolejności wymagana jest identyfikacja tzw. wampirów energetycznych. Są to budynki wymagające kompleksowej termomodernizacji – stare, często ze starymi piecami węglowymi oraz instalacjami wymagającymi natychmiastowej wymiany. Okna marki FAKRO w dużej mierze trafiają na rynek wtórny, czyli na wymianę. Wiąże się to również z realizacją programu Czyste Powietrze. To kompleksowa usługa połączona z kampanią informacyjną, a nawet edukacyjną naszych partnerów i klientów. Ważne, aby wiedzieli jak proces termomodernizacji przebiega oraz że efekt przynosi dopiero kompleksowe docieplenie całego budynku, w tym wymiana okien i pieców węglowych.
Grzegorz Cendrowski. Rynek europejski jest dla Fakro ważny, ale czy inne rynki (amerykański, azjatycki, afrykański) nie będą wkrótce tzw. języczkiem u wagi dla takich potentatów jak Fakro?
Janusz Komurkiewicz. Rozpoczęliśmy sporą inwestycję w produkcję w Stanach Zjednoczonych. To bardzo perspektywiczny rynek dla nas, zwłaszcza w nowych kategoriach produktów, takich jak schody strychowe. Z produkcją i to na dużą skalę chcemy ruszyć tam jeszcze w tym roku. Analizujemy rynki Bliskiego Wschodu, głównie Emiraty Arabskie, gdzie uczestniczyliśmy w wielu imprezach branżowych. Rozważamy tam rozwój sprzedaży. Ze względu na panujący klimat okna dachowe nie są pożądanym produktem w tej strefie klimatycznej. Szansę widzimy tam dla innych produktów z naszego portfolio - schodów strychowych i okien pionowych. To są prestiżowe rozwiązania, produkty z kategorii premium poszukiwane na Bliskim Wschodzie, w takich krajach właśnie jak Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Arabia Saudyjska.
Bardzo dziękujemy za rozmowę.