Menu
Wywiad, który dużo nam mówi o nowoczesnym szkle.
Rozmowa z panią Magdaleną Skoczyńską (na zdjęciu obok), Dyrektor Sprzedaży Produkcji Podstawowej Pilkington Polska.
· Jest pani odpowiedzialna za sprzedaż szkła z huty w Sandomierzu, czyli jakiego szkła i dla kogo jest to szkło?
Zgadza się, w Pilkington Polska z siedzibą w Sandomierzu produkujemy szkło float oraz szkło laminowane. Na co dzień zajmujemy się sprzedażą pełnoładunkowych dostaw szkła dla przemysłu budowlanego, które pochodzi z produkcji lokalnej oraz od współpracujących z nami podmiotów z pozostałych lokalizacji NSG Group. Dzięki temu możemy zaoferować naszym klientom szeroki wachlarz produktów. Trafiają one do różnych branż, które wykorzystują szkło płaskie. Podstawowym obszarem sprzedaży naszych produktów jest rynek szkła architektonicznego, ale często trafiają one również do producentów m.in. kabin prysznicowych, mebli, AGD, szklarni czy fotowoltaiki. Portfel klientów Pilkington Polska jest więc bardzo zróżnicowany i dynamicznie reaguje na zmiany w trendach związanych z zastosowaniem szkła, które, jako interesujący materiał, wciąż jest odkrywane na nowo.
· Ostatnie miesiące, a może nawet lata to hossa na rynku budowlanym, w tym także dla branży szklarskiej. A jaka sytuacja jest teraz?
Tak, to prawda. Ostatnie miesiące to dla naszych klientów czas wytężonej pracy. A co za tym idzie intensywny czas również dla nas. Zapotrzebowanie na produkowane i dostarczane przez nas wyroby było bardzo wysokie. Linie pracowały na pełnych obrotach, a moce logistyczne były wykorzystane do maksimum. Obecna sytuacja gospodarcza i ekonomiczna jest inna, a przyszłość trudna do przewidzenia, co bez wątpienia wywrze wpływ na zapotrzebowanie na produkty wykonywane ze szkła. Niektóre firmy, np. producenci szyb zespolonych, nadal prognozują wysokie zapotrzebowanie w kolejnych miesiącach, zwłaszcza na rynkach eksportowych. Jednak inni, np. producenci AGD czy mebli są w trakcie weryfikowania swoich planów na najbliższe miesiące. Do ewentualnych wyzwań, jakie stawia nam zbliżające się spowolnienie gospodarcze, przygotowujemy się już od pewnego czasu. Aktywna praca z klientami, odpowiadanie na ich potrzeby i bliska współpraca z odbiorcami pozwala nam wypracować rozwiązania na czas pełen wyzwań, jaki niewątpliwie nas czeka.
· Szkło bazowe to szkło float, a szkło funkcyjne to np. szkło przeciwsłoneczne, termoizolacyjne czy szkło samoczyszczące Pilkington Activ™? Jakie są potrzeby rynku? Które rodzaje szkła cieszą się większym zainteresowaniem?
To bardzo indywidualna kwestia. Szkło przetworzone to także modyfikacja powierzchni szkła bazowego, dzięki której uzyskujemy produkt odpowiadający na konkretne potrzeby. To ważne, ponieważ od dłuższego czasu obserwujemy i mierzymy się z wyzwaniami w zakresie ograniczania kosztów, związanych np. z użytkowaniem budynków, produkcją upraw szklarniowych, redukcją emisji CO2 itd. Oferowane przez nas produkty wspierają rynek i naszych obiorców w realizacji założeń zrównoważonego rozwoju i odpowiadaniu na wymagania klientów, którzy są coraz bardziej świadomi wyzwań, jakie rynek stawia również przed naszą branżą. Szkło odgrywa ważną rolę w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych i zmniejszeniu ich wpływu na zmiany klimatu. Chcemy być światowym liderem w dziedzinie innowacyjnych wysokoefektywnych produktów ze szkła i systemów przeszkleń, przyczyniających się do oszczędności i generowania energii, który działa bezpiecznie i zgodnie z zasadami etyki. Dzięki zróżnicowaniu oferty produktowej aktywnie pracujemy z klientami, architektami i decydentami w zakresie doboru najlepszych rozwiązań, nie tylko tu i teraz, ale również z myślą o tym, by spełniać wymagania rynku w kolejnych latach. Zapotrzebowanie na produkty wspierające redukcję kosztów zdecydowanie rośnie. Szkło selektywne Pilkington Suncool™ jest wykorzystywane już nie tylko w obiektach komercyjnych, jak np. biura, ale również w apartamentowcach czy domach prywatnych. Podobnie jest ze szkłem Pilkington Activ™, pozwalającym jednocześnie ograniczyć koszty mycia szyb, a także, co jest równie ważne, ograniczyć zużycie wody. Szyba dwukomorowa, w której stosujemy powłoki niskoemisyjne z rodziny Pilkington Optitherm™, jest już standardem wspierającym redukcję kosztów ogrzewania, tak krytycznie ważnych, zwłaszcza teraz. Popyt na produkty przetworzone i ich dalszy rozwój są ściśle powiązane ze wsparciem redukcji kosztów i wsparciem ochrony zasobów naturalnych, dzięki zmniejszeniu konieczności zużycia surowców naturalnych i realizacji założeń zrównoważonego rozwoju.
· Jaka jest rola firmy Pilkington Polska w upowszechnianiu najlepszych rodzajów szkła?
Prowadzimy szkolenia dla naszych klientów i ich klientów, architektów, projektantów wnętrz. Ponadto uczestniczymy w imprezach branżowych, współpracujemy z poszczególnymi Działami i Regionami w Organizacji, aby z naszymi produktami i informacjami o nowościach dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Decydenci na rynku architektonicznym są bardzo świadomi wyzwań płynących z konieczności redukcji kosztów użytkowania budynków. Szukają skutecznych rozwiązań i nie godzą się na kompromisy. Odpowiadamy na ich potrzeby m.in. dzięki zastosowaniu w szybach zespolonych szkieł funkcyjnych, których rolą jest np. ograniczanie nagrzewania się pomieszczeń lub ograniczanie strat ciepła przy jednoczesnym niezakłóconym widoku na zewnątrz. Stale pracujemy nad udoskonaleniem naszej oferty produktowej, czego dowodem jest wprowadzone ostatnio do obrotu rynkowego szkło Pilkington Suncool™ Q. To gama neutralnych produktów przeciwsłonecznych o wysokiej stabilności koloru, niskim współczynniku odbicia światła i doskonałej selektywności. Powłoka pozwala na maksymalny dostęp światła dziennego do pomieszczeń oraz ochronę przed zjawiskiem oślepiania, co zapewnia większy komfort przebywania we wnętrzu i ekonomiczne rozwiązanie, zarówno dla użytkowników budynków, jak i deweloperów.
· Może jeszcze kilka słów na temat szkła Pilkington Activ™. Ile lat temu powstało, gdzie jest produkowane, czym się charakteryzuje i jakie jest na nie zapotrzebowanie?
Pilkington Activ™ to pierwsza na świecie powłoka samoczyszcząca o podwójnym działaniu i kolejny produkt wpisujący się w cel dotyczący zrównoważonego rozwoju i dbania o środowisko naturalne. Nikomu wcześniej przed NSG Group nie udało się wprowadzić takiego rozwiązania do masowej produkcji. Wyjątkowa formuła dual action wykorzystuje siły przyrody, aby zapobiec gromadzeniu się zanieczyszczeń organicznych na szkle, co daje praktyczną korzyść - bardziej przejrzyste, lepiej prezentujące się szkło, bez konieczności częstego mycia. Specjalna powłoka samoczyszcząca aktywowana światłem dziennym powoduje rozkład zanieczyszczeń organicznych, a w czasie deszczu woda spłukuje wszelkie uwolnione zanieczyszczenia z powierzchni szyby. Dzięki temu inwestorzy wznoszący obiekty prywatne i komercyjne na całym świecie mogą korzystać z ekonomicznych i estetycznych walorów czystych okien, przeszkleń dachowych i ogrodów zimowych. Dodatkowa funkcja, o której często zapominamy to właściwości antykondensacyjne szkła Pilkington Activ™. W miejscach, gdzie występuje problem kondensacji pary wodnej, Pilkington Activ™ przyspiesza odparowanie i zwiększa widoczność. Proces samoczyszczenia przebiega nawet w pochmurne dni oraz w nocy.
· Wiemy, że macie państwo bliski kontakt z producentem specjalistycznego szkła, a raczej fotowoltaicznych szyb grzewczych, firmą ML System SA. Na czym polega ta współpraca i czy dobrze rokuje?
Tak, jako kolejny podmiot, po Pilkington Automotive. Tym razem Pilkington Polska i Pilkington IGP podpisały umowę o współpracę z firmą ML System S.A. Transformacja energetyczna stała się faktem i dzieje się na naszych oczach. ML System S.A. bierze w tym czynny udział. To profesjonalny zespół ludzi z pasją, którzy chcą kształtować przyszłość polskiej energii odnawialnej nie tylko lokalnie, ale również w skali globalnej. Jako wysoce wyspecjalizowana spółka technologiczna z bardzo silnym zapleczem badawczo–rozwojowym mają do tego możliwości. Połączenie zasobów ML System i Spółek z Grupy NSG, wspólna praca nad rozwojem produktów i możliwość ich zastosowania jest dla obu partnerów cennym doświadczeniem. Zrealizowaliśmy już wspólnie kilka projektów, a obecnie trwają dalsze prace nad rozwojem naszej współpracy przy kolejnych realizacjach.
· Przeszklenia witrynowe powinny odznaczać się wysoką przepuszczalnością światła. Macie państwo takie szkło w swojej ofercie, to szkło antyrefleksyjne Pilkington OptiView™ Ultra Protect. Jakie ma zalety i do kogo jest adresowane?
Sami też jesteśmy konsumentami i z własnego doświadczenia wiemy, że jeżeli produkt jest dobrze i ciekawie zaprezentowany, wyeksponowany, to chęci zakupowe wzrastają. Odpowiedni dobór przeszkleń do witryn sklepowych, salonów wystawowych lub salonów samochodowych jest ważny ze względu na różnorodność funkcji, które te przeszklenia mają spełnić. Nie chodzi tu tylko o sprzedawcę, ale i konsumentów. Odpowiednio dobrane przeszklenie pozwoli zapewnić maksymalną ilość naturalnego światła dla optymalnej prezentacji towarów, zwiększając ich walory wizualne. W pewnych warunkach oświetleniowych refleksy na zwykłym szkle float mogą ograniczyć widok. W takich sytuacjach oczywistym rozwiązaniem jest szkło antyrefleksyjne. Odpowiedzią NSG Group jest szkło Pilkington OptiView™, które charakteryzuje się właściwościami antyrefleksyjnymi, redukuje odbicia światła i przepuszcza go więcej w porównaniu do szkła float. Dostępne jest również na substracie z superbezbarwnego szkła Pilkington Optiwhite™, które pozwala na wierniejsze odwzorowanie kolorów. W ofercie znajduje się też laminowane szkło bezpieczne Pilkington OptiView™ Ultra Protect. Oprócz właściwości antyrefleksyjnych zapewnia wszystkie korzyści jakie daje szkło laminowane tj. gwarantuje ochronę i bezpieczeństwo, jest trwałe i ma wyższy współczynnik izolacyjności akustycznej. Dodatkowo, zatrzymuje ponad 99% promieniowania UV, co zabezpiecza eksponowane produkty przed utratą walorów barwnych.
· Jakie są realne potrzeby polskiego rynku budowlanego i jakie są obecne tendencje rynkowe. Czy duże przeszklenia są ciągle bardzo popularne?
Zdecydowanie tak. Tendencję do stosowania dużych przeszkleń w budynkach komercyjnych obserwujemy już od dawna. Obecnie przeniosła się ona również na rynek deweloperski, gdzie klienci oczekują i niezwykle cenią sobie dostęp dużej ilości światła do pomieszczeń, przy jednoczesnym dbaniu o nieprzegrzewanie się wnętrza latem i niskie straty ciepła zimą. Polski rynek budowlany jest świadomy i będzie wspierał potrzeby swoich klientów z dbałością również o aspekt środowiskowy, a także ograniczanie kosztów zużycia energii z jednoczesną troską o tzw. „wellbeing”, czyli dostęp użytkowników do światła dziennego, komfort pracy i mieszkania. Stało się to istotne z uwagi na obecny trend pracy z domu, który oznacza, że coraz częściej mieszkamy i pracujemy w tym samym otoczeniu. Wiodący trend nadchodzących lat, który przyspieszył w sytuacji obecnego kryzysu energetycznego, to ograniczanie zużycia energii i innych naturalnych surowców potrzebnych w codziennym funkcjonowaniu budynków. Redukcja kosztów ich funkcjonowania i dbanie o środowisko, w którym żyjemy to projektowanie, budowanie i użytkowanie z myślą o dniu jutrzejszym. Celem zrównoważonego budownictwa jest zaspokojenie potrzeb społecznych, zachowanie rynkowej konkurencyjności i troska o środowisko naturalne. Możemy tutaj powiedzieć o trzech aspektach idei zrównoważonego rozwoju, na które nacisk kładzie NSG Group. Pierwszym jest aspekt ekologiczny, czyli ochrona zasobów naturalnych, obniżenie emisji CO2, małe oddziaływanie na środowisko, stosowanie materiałów lokalnego pochodzenia, zawierających surowce wtórne. Aspektem drugim jest ekonomia – przystępne i konkurencyjne koszty inwestycji z wyraźnym wskaźnikiem zwrotu. Trzeci jest aspekt społeczny – zdrowie oraz rozwiązania przyjazne dla użytkowników i otoczenia.
· Mamy spowolnienie na rynku budowlanym. Czy państwo także odczuwacie tę sytuację? Jak może wyglądać rynek okien i fasad w Polsce w przyszłym roku?
Niestabilność sytuacji rynkowej i brak przewidywalności najbliższych miesięcy jest kluczowym aspektem zachowań rynkowych konsumentów. Jeżeli dodamy do tego rosnące koszty w każdym aspekcie życia, trudno oczekiwać od inwestorów optymizmu w lokowaniu ich wolnych środków w inwestycje. Mamy do czynienia z sytuacją, której nie doświadczyliśmy od dawna. Mówię oczywiście o wojnie na terytorium naszych sąsiadów, ograniczaniu dostępu do niezbędnych dla gospodarki surowców naturalnych, niestabilnym rynku walutowym, niestabilnych cenach energii, rosnących kosztach w każdym aspekcie życia gospodarczego i prywatnego, braku możliwości przewidywania zachowań rynku, etc. Dodatkowy aspekt to brak rąk do pracy w sektorze budowlanym i transportowym, spowodowany odpływem pracowników z Ukrainy, którzy wrócili do swojego kraju bronić jego terytorium. To wszystko wpływa negatywnie na rynek budowlany, powodując jego wyhamowanie. Inwestorzy będą nadal odkładać decyzje, nie tylko o rozpoczynaniu nowych inwestycji, ale również o remontowaniu już istniejących budynków, co również było ważnym i znaczącym źródłem zamówień dla producentów okien. Jako NSG Group pracujemy blisko z klientami na wszystkich rynkach i we wszystkich Regionach, żeby móc z wyprzedzeniem reagować na zachowania konsumentów i planować kolejne działania.
· Jesteście państwo laureatem wielu nagród i wyróżnień, ostatnio także przez nas w programie IRBS Stolarka VIP za szkło Pilkington AviSafe™. Które produkty były najbardziej nagradzane i dlaczego?
Staramy się, aby nasze produkty spełniały rosnące wymagania rynku i odpowiadały na zgłaszane przez decydentów, klientów i konsumentów oczekiwania. Jesteśmy niezwykle dumni, że nasze szkło Pilkington AviSafe™ zostało docenione w plebiscycie IRBS Stolarka VIP. Jesteśmy też dumni z zaufania jakim obdarzyli nas decydenci przy realizacji projektu kolei linowej nad zaporą w Solinie, gdzie dumnie prezentuje się nasz Pilkington AviSafe™. Jest to innowacyjne szkło ze specjalną wzorzystą powłoką, wzmacniającą odbicie promieniowania UV, w celu ochrony ptaków przed kolizją ze szklanymi barierami. Ta wzorzysta powłoka, wzmacniająca odbicie promieniowania UV, powoduje zaburzenie refleksów świetlnych, dzięki czemu ptak może zauważyć barierę. Odbijanie się w szybach roślinności, nieba i innych budynków (efekt tzw. lustra) może być złudne dla ptaków i w efekcie powodować kolizje. W locie zwierzęta nie są w stanie odbierać sygnałów wzrokowych z otoczenia i zlokalizować ram okien, które wskazują na położenie szyby, tak jak potrafiłby rozróżnić te elementy człowiek. W przeciwieństwie do ludzi, ptaki widzą światło w widmie ultrafioletowym. Dlatego powłoka szkła Pilkington AviSafe™ czyni szklaną powierzchnię bardziej widoczną dla ptaków, zachowując atrakcyjny wygląd zewnętrzny. Jednocześnie, od wewnątrz pozostaje ledwo widoczna dla ludzkiego oka, w przeciwieństwie do innych szklanych rozwiązań, dostępnych na rynku.
Jak się sprzedaje to szkło i czy planujecie państwo wprowadzić do swojej oferty nowe, innowacyjne rodzaje szkła lub udoskonalenie obecnego?
Realizacja obiektu kolei linowej nad zaporą w Solinie była dla nas pierwszą przy zastosowaniu szkła Pilkington AviSafe™ na taką skalę w Europie. Pozwoliło nam to zwrócić większą uwagę architektów i klientów na aspekt związany z kolizjami ptaków z barierami szklanymi. Przed nami kolejne projekty, obejmujące również rynki eksportowe. Szkło to prezentowaliśmy na różnych wydarzeniach branżowych, ostatnio na targach Glasstec, mających miejsce kilka miesięcy temu w Dusseldorfie. Innowacyjność rozwiązania zrobiła ogromne wrażenie na odwiedzających targi. Już teraz otrzymujemy sporo zapytań o konkretne projekty, ale również pytania o techniczne możliwości zastosowania szkła Pilkington AviSafe™, a więc jednocześnie ochrony ptaków przy braku kompromisu dla ochrony przed przegrzewaniem się budynków. Projekt kolei linowej nad zaporą w Solinie został zrealizowany z zastosowaniem szkła selektywnego Pilkington Suncool™ 70/35 w połączeniu w szybie zespolonej z Pilkington AviSafe™. Kolejny krok w rozwoju produktu to stworzenie szkła monolitycznego o podwójnych właściwościach, czyli ochrona ptaków i ochrona przeciwsłoneczna. Mogę Państwu zdradzić, że jesteśmy już po niezbędnych testach i niedługo grupa produktów Pilkington AviSafe™ poszerzy się o kolejną pozycję.
Więcej na: https://www.pilkington.com/pl-PL/pl